חובת הגשת דוח שנתי
חובת הגשת דוח שנתי
נובמבר 11, 2020
הצהרת הון שנייה
הצהרת הון שנייה
נובמבר 13, 2020
Show all

הצהרת הון לעוסק פטור

הצהרת הון לעוסק פטור

פתחתם בתקופה האחרונה תיק עוסק פטור במס הכנסה? ברכותינו! כעת אתם עצמאיים המחזיקים ומנהלים עסק קטן, עליו אתם אחראים באופן מלא ובכך גם נדרשים לדווח למדינה על ההכנסות של העסק. למרות שעוסק פטור אינו גובה מע”מ מלקוחותיו, ובכך פטור למעשה מדיווח חודשי למע”מ, הוא מחויב להצהיר על מצבו הפיננסי של העסק ולהוכיח כי הוא מנהל אותו באופן חוקי.

הצהרה זו נקראת הצהרת הון לעוסק פטור, והיא מתבצעת באמצעות מסמך רשמי ומסודר הנשלח לעוסק הפטור כשנה לאחר פתיחת התיק כדי לעקוב אחר הרכוש וההתחייבויות של העוסק ואחר ההתפתחות הכלכלית שלו.

הצהרת הון לעוסק פטור – טופס שאין לזלזל בו

וודאי המחשבה הראשונית שעולה בראשך כבעל עסק קטן היא “מה המדינה רוצה ממני? גם ככה אני עוסק פטור שמרוויח פחות ממאה אלף ₪ בשנה…” אז קודם כל כדאי לדעת כי מדובר על טופס חשוב ומהותי הנשלח אל כל בעל עסק, קטן או גדול, אותו חייבים למלא ולהגיש במועד שנקבע. 

בטופס הצהרת ההון העוסק הפטור מדווח על ההכנסות התקופתיות שהיו לעסק, נוסף על כספים ורכוש שהוא מחזיק באופן פרטי כמו השקעות נדל”ן, השקעות במניות, הלוואות, משכנתא, מתנות כספיות וכל רכוש פיננסי אחר. כדי לשקף כמה שיותר את המצב הפיננסי של העוסק ברמת העסק וברמה של חייו הפרטיים. 

מהות הצהרת ההון

הצהרת ההון נועדה להעניק לרשויות המס תמונה פיננסית עדכנית ואמינה של עובד שהוא עצמאי, כדי לפקח כמה שניתן על הכספים שהוא מנהל ולמנוע התנהלות לא חוקית. אם מדובר על הצהרת הון ראשונה שהועסק הפטור מגיש, ההשוואה של שווי הרכוש והנכסים מתבצעת על בסיס הדוח השנתי שהעוסק הגיש.

כיוון שהמטרה העיקרית של רשויות המס במדינה היא לפקח אחר ההתנהלות הפיננסית של כל עצמאי, צפויות להישלח בכל כמה שנים הצהרת הון נוספת שיאפשרו לפקידי השומה מעקב אחר התנהלותו של העוסק. משום כך הצהרת ההון הראשונה היא הצהרה ראשונה מתוך רבות, ועל בסיסה רשות המס מסתמכת בביצוע השוואות אחר הגדלה או הקטנת הנכסים וההתחייבויות של העוסק העצמאי. (הון נטו).

כיצד למלא את טופס הצהרת ההון?

מבנה טופס הצהרת הון מחולק לשני חלקים עיקריים, כאשר החלק הראשון נוגע לצד העסקי ואילו החלק השני מתייחס לחלק הפיננסי הפרטי של העוסק הפטור. בחלק העסקי יש לכלול כל רכוש והוצאות הקשורות לעסק כמו מבנה מסחרי שנמצא בבעלותכם או מבנה שכור, מלאי של העסק ותשלומים לספקים, סכומי הכסף שהעסק הכניס והוצאות שהיו לו וכו’.

בחלק הפרטי יש לכלול את כל הרכוש והנכסים האישיים לעוסק ומשפחתו כמו רכבים, דירות, מצב עו”ש, פנסיה, חסכונות, השקעות, הלוואות וכו’. חשוב מאוד להקפיד ולמלא את טופס ההצהרה באופן מדויק, ולא להקל ראש בסעיף כזה או אחר, משום שזוהי ההצהרה הפיננסית העיקרית עליה רשויות המס יתבססו מכאן והלאה. לכן מומלץ להיעזר בייעוץ וליווי של רו”ח מקצועי ומנוסה בתחום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

1 + one =

//]]>