הצהרת הון לעוסק פטור
הצהרת הון לעוסק פטור
נובמבר 12, 2020
רואה חשבון לעסק קטן
רואה חשבון לעסק קטן
נובמבר 15, 2020
Show all

הצהרת הון שנייה

הצהרת הון שנייה

פתיחת תיק עוסק ברשות המיסים מעניקה לאדם את האפשרות לפתוח עסק, לגבות תשלומים באופן חוקי בגין עבודות שהוא מבצע או שירות שהוא נותן וכך להתנהל באופן עצמאי במשלח ידו. כדי שרשויות המס יוכלו לפקח מקרוב על ההכנסות של עוסקים עצמאיים, כל עוסק מורשה או פטור יקבל לתיבת הדואר שלו טופס הצהרת הון ראשונה.

בטופס זה על העוסק להצהיר על ההון שיש ברשותו הכולל נכסים, רכוש, הכנסות, השקעות וכל התחייבות כספית שיש ברשותו בשנת המס עליה הוא מצהיר. למרות שהצהרת ההון הראשונה כוללת מספר טפסים ואינספור סעיפים וטפסים שיש לצרף אליה, חשוב לדעת כי מדובר על הצהרה ראשונה שיש למלא מתוך כמה הצהרות הון נוספות שעתידות להידרש במהלך השנים (בדרך כלל כל חמש שנים).

מהי הצהרת הון שנייה ומהי מטרתה?

הצהרת הון שנייה למעשה זהה להצהרת ההון הראשונה, וגם היא נועדה על מנת להציג את מצב הנכסים וההתחייבויות של הנישום ובכך להציג לרשויות המס מידע ותמונת מצב מעודכנת בנוגע להון שהוא מחזיק ברשותו.

באמצעות הצהרת ההון הראשונה שהוגשה לרשות המיסים, פקיד השומה מבצע השוואה בינה לבין הצהרת ההון השנייה כך שלמעשה ההצהרה הראשונה משמשת כבסיס עיקרי להשוואת היקף הנכסים והרכוש שהעוסק מחזיק כעת ברשותו. באמצעות מעקב ופיקוח אחר הכנסותיו של כל עוסק, רשות המיסים יכולה למנוע דיווחים שקריים של ההכנסות ובכך למגר ככל הניתן התנהלות כספית שאיננה חוקית.

דיווח על הכנסות והוצאות פרטיות

כפי שניתן להבין, הצהרת ההון השנייה חשובה לא פחות מהצהרת ההון הראשונה המוגשת לרשות המיסים. על אף שהמטרה היא לקבל מידע עדכני של פעילות והכנסות העסק, הצהרת ההון דורשת מהעוסק להצהיר על כלל הנכסים והרכוש הכספי שעומד לרשותו – הן בעסקיו והן במישור הפרטי.

לכן במהלך מילוי ההצהרה יש להקפיד ולבצע השוואת הון שהיא בדיקה של ההון נטו בהצהרת הנוכחית לעומת ההון נטו בהצהרת הון הקודמת ולראות כי במקרה של הפרשי הון יש להם הסבר לגיטימי וחוקי. יש להתייחס בהשוואת ההון להכנסות וההוצאות השוטפות של העסק, והן אל ההכנסות וההוצאות האישיות של העוסק הכוללות בין השאר מתנות כספיות, הלוואות, רווחים מהשקעות פיננסיות וכל רכוש אחר השייך לו, לבן/בת הזוג ולילדים שטרם הגיעו לגיל 18.

החשיבות של התנהלות נכונה במילוי הצהרת הון

בדרך כלל הצהרת ההון השנייה צפויה להגיע בטווח של 3-5 שנים ממועד הגשת ההצהרה הראשונה, כך שתקופת זמן זו מחייבת את העוסק להתנהל באופן אחראי ומסודר בכל הנוגע למסמכים ומידע הנוגע להוצאותיו והכנסותיו. יש לזכור כי מילוי לא נכון של הצהרת ההון השנייה עלול ליצור פערים בגובה ההון העצמי שעליו הוצהר בהתחלה, דבר שיכול להוביל לדיווח כוזב ונקיטת הליכים משפטיים כנגד העוסק.

כדי להימנע מכך, מומלץ לפנות אל רואה חשבון מוסמך המתמחה בהגשת הצהרות הון שיידע כיצד למלא את הטפסים כראוי, אילו מסמכים ומידע יש לצרף להצהרה וינהל את התהליך בצורה מקצועית כדי להעניק שקט נפשי לעוסק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

10 − 5 =

//]]>