הצהרת הון ראשונה
הצהרת הון ראשונה
אוקטובר 22, 2020
הצהרת הון לעוסק פטור
הצהרת הון לעוסק פטור
נובמבר 12, 2020
Show all

חובת הגשת דוח שנתי

חובת הגשת דוח שנתי

ההתנהלות הפיננסית של עוסקים עצמאיים, פטורים ומורשים, מוכרחה להיות מפוקחת באופן שוטף על ידי רשויות המס במדינה. משום כך כל עצמאי הפותח תיק עוסק במס הכנסה מחויב להגיש דוח שנתי במועד שנקבע לו. אז מהי המטרה של הדוח השנתי, מי חייב להגיש את הדוח, מה הקשר שלו אל החזרי מס ומדוע כדאי להיעזר ברואה חשבון? כל התשובות לכך במאמר הבא שלפניכם.

מהו דוח שנתי ומהי מטרתו?

הדוח השנתי הינו דוח הכנסות המוגש למס הכנסה על ידי עוסק שמקבל לידיו את הטופס. מטרת הדוח השנתי היא להעביר דיווח עדכני ושקוף בנוגע להכנסות פטורות וחייבות במס ומידע על מחזור העסקאות שיש לכל עסק עצמאי, ובכך לאפשר לרשויות המס לפקח באופן שוטף ומבוקר אחר ההתנהלות הפיננסית של אזרחים המנהלים בעצמם תהליכי גביית כספים.

בדרך הזו המדינה מצליחה לפקח עד כמה שניתן אחר ההתנהלות הכספית שמתבצעות בין האזרחים, ובכך מקבלת את האפשרות למנוע כמה שיותר התנהלות לא חוקית של כספים שמקורם לרוב בשוק האפור.

מי מחויב בהגשת הדוח השנתי?

על פי החוק, כל אזרח שמלאו לו 18 בשנת המס הרלוונטית והינו בעל עסק מחויב להגיש דוח שנתי למס הכנסה. בעלי עסקים הינם עובדים עצמאיים שפתחו תיק עוסק מורשה או פטור, בעלי חברה בע”מ או בעלי שליטה בחברה המחזיקים לפחות 10% ממניות החברה.

בנוסף לבעלי עסקים, ישנם אזרחים נוספים שחייבים בהגשת הדוח השנתי כמו שכירים ובעלי הכנסות המרוויחים סכומי כסף גבוהים המפורטים בחוברת המידע של מס הכנסה.

מה הקשר בין דוח שנתי להחזרי מס?

בדוח השנתי המוגש לרשות המיסים יש לכלול את סך כל מחזור העסקאות שהתקיים בעסק, נוסף על פירוט ההכנסות שהיו לבעל העסק שהן חייבות או פטורות ממס. פירוט זה מתבצע בכמה חלקים המופיעים בדוח השנתי, כאשר החלק הראשון כולל את הפרטים האישיים של בעל העסק והעסק שיש ברשותו, החלק השני מפרט את ההכנסות שהיו לעוסק מהעסק שלו ובכך מהווה את התחייבויות המס שיהיו לו מול רשות המיסים, והחלק השלישי מפרט את הניכויים שהיו לעסק ונקודות זיכוי המס שבעל העסק זכאי להם בהתאם לפרטיים האישיים עליהם הצהיר.

משום כך הדוח השנתי משמש הן את רשויות המס בקבלת מידע עדכני הנוגע למצב הפיננסי של העסק, והן את בעל העסק שצפוי לדעת האם קיימים לזכותו החזרי מס בגין תשלומי מס עודף שביצע במהלך שנת המס שחלפה.

הגשת דוח שנתי באמצעות רואה חשבון מוסמך

כיוון שהדוח השנתי בוחן את הכנסות והתחייבויות המס שיש לבעל עסק, חשוב להגיש את הדוח בזמן כדי להימנע מתשלום קנסות בגין איחור בהגשתו ולהבטיח את החזרי המס המגיעים לעוסק. לכן מומלץ להיעזר ברואה חשבון מוסמך שיידע כיצד למלא את הדוח השנתי בצורה נכונה, יחסוך התעסקות בירוקרטית סבוכה ויעניק שקט נפשי להמשך הפעילות העסקית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

5 × five =

//]]>