הגשת דוח שנתי עוסק פטור
הגשת דוח שנתי עוסק פטור
אוקטובר 21, 2020
חובת הגשת דוח שנתי
חובת הגשת דוח שנתי
נובמבר 11, 2020
Show all

הצהרת הון ראשונה

הצהרת הון ראשונה

אם באחד מן הימים מצאתם בתיבת הדואר מעטפה עבה מרשות המיסים המכילה טפסים רשמיים שכותרתם “דין וחשבון על רכוש והתחייבויות” – ברכותינו, אתם אוחזים בידיכם את הצהרת ההון הראשונה בחייכם.

למרות השם המעט מרתיע ואינספור הפרטים שעליכם לאסוף ולמלא בטפסי ההצהרה, אין לכם ממה לחשוש כיוון שמדובר בטופס שגרתי שכל בעל עסק נדרש למלא אחת לכמה שנים. וודאי ניחשתם על פי נושא מאמר זה כי אין מדובר בטופס הצהרה חד פעמי שעליכם למלא, אלא תדרשו למלא הצהרות נוספות בעוד כמה שנים.

מהי הצהרת הון?

הצהרת הון הינה דיווח פיננסי תקופתי המוגש לרשות המיסים בידי אזרחים ישראלים המחזיקים בבעלותם חברה בע”מ או שהינם עובדים עצמאיים. הצהרה זו מעניקה לרשות המיסים תמונת מצב עדכנית בנוגע לנכסים, רכוש והתחייבויות כספיות שיש למצהיר ולמשפחתו בתקופת זמן מסוימת כאשר לרוב מדובר על הצהרה פיננסית נכון לתום השנה שחלפה.

מהי המטרה של הצהרת ההון?

כאמור, הצהרת ההון נועדה לכמת את שוויו הפיננסי של בעל עסק ו/או עובד עצמאי. הסיבה לכך נובעת מהצורך של רשות המיסים בפיקוח אחר הכנסותיו של כל עובד עצמאי, זאת כדי למנוע דיווחים כוזבים לרשויות המס ולהילחם כמה שאפשר נגד השוק האפור.

כדי לפקח באופן עקבי אחר שינויים כלכליים אצל עצמאיים ובעלי עסק, רשות המיסים דורשת מהם להגיש דוחות שנתיים המשקפים את גובה ההכנסות לעסק. לאחר הגשת הטפסים של הצהרת ההון הראשונה, פקיד השומה מבצע השוואה בין הדוחות השנתיים האחרונים שהוגשו לבין הצהרת ההון ומוודא שקיימת חפיפה בין שווי הנכסים והרכוש שהעצמאי מצהיר עליהם.

כדי לוודא שקיים הגיון בדיווחי ההכנסות בתקופה שבין הצהרות ההון, נשלחת הצהרת הון שנייה לאחר כמה שנים.

מהם הבדלים בין הצהרת הון ראשונה לשנייה?

בהצהרת הון ראשונה על העצמאי / בעל העסק לדווח על כלל ההכנסות, נכסים ורכוש שקיימים ברשותו ומשפחתו כמו גם תוכניות חיסכון, נכסי נדל”ן והשקעות שביצע. בהצהרת ההון השנייה ואילך על המצהיר גם להציג את מצבת הנכסים והתחייבויות שלו ושל משפחתו אך יש לבדוק אם אכן הגידול/קיטון בהון מוסבר בדוחות השנתיים אשר הוגשו בתקופה זו. 

משום כך קיימת חשיבות גבוהה למילוי והגשת הצהרת ההון הראשונה – כיוון שעל בסיסה רשויות המס מבצעות את הבדיקות הפיננסיות, ובוחנות את השינויים שהתרחשו ודווחו.

כיצד למלא את טפסי ההצהרה?

טופס הצהרת הון מחולק לשני חלקים, נכסים והתחייבויות של העסק והחלק השני המתייחס לנכסים והתחייבויות באופן אישי.

בכל אחד מחלקים אלו חשוב למלא את כל הפרטים הרלוונטיים והנכונים, ולא להשמיט ולו פרט אחד כדי להימנע מדיווח כוזב שעלול לגרור אחריו השלכות בלתי נעימות ואף העמדה לדין.

כיוון שקיימת חשיבות מהותית לנכונות הפרטים המופיעים בטופס הצהרת ההן הראשונה, ההמלצה היא להיעזר ברואה חשבון מקצועי ומנוסה שיסייע במילוי הטפסים והגשתם במועד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

4 + five =

//]]>