רואה חשבון בפתח תקווה
רואה חשבון בפתח תקווה
אוקטובר 20, 2020
הצהרת הון ראשונה
הצהרת הון ראשונה
אוקטובר 22, 2020
Show all

הגשת דוח שנתי עוסק פטור

הגשת דוח שנתי עוסק פטור

עוסק פטור הינו עוסק שסך מחזור הכנסותיו השנתיות אינו עולה על סכום מסוים הנקבע לשנת המס הנוכחית, ולכן הוא פטור מגביית ותשלום מס ערך מוסף. כיוון שעוסק פטור הינו לרוב עסק הפועל בהיקפים פיננסיים קטנים, הוא איננו נדרש להציג דיווחים חודשיים בגין הכנסותיו – אלא לדווח באופן שנתי אל רשות המיסים על מחזור עסקאותיו בשנה החולפת. 

מהי המטרה של הדוח השנתי?

בשונה מעוסק מורשה וחברה בע”מ, עוסק פטור מבצע עסקאות קטנות בכל שנה שאינן מסתכמות ביותר ממאה אלף שקלים. משום כך, ניתן לומר כי ההתנהלות הבירוקרטית של עוסק זה מול הרשויות היא פחות אינטנסיבית אך עדיין עליה להיות מפוקחת כמו כל עוסק אחר.

לכן עוסק פטור מחויב לדווח בכל שנה על פעילות העסק (הכנסות והוצאות) המוצג בדוח רווח והפסד הכלול בדוח שנתי המרכז את כל המידע בנוגע להכנסותיו של העוסק, וכולל את כל מקורות ההכנסה שיש לנישום בארץ ובחו”ל בין אם מדובר על הכנסות פטורות או חייבות במס. 

באמצעות הגשת הדוח השנתי, מס הכנסה מקבל תמונת מצב עדכנית בנוגע להכנסותיו ומחזור העסקאות של העוסק לשנת המס הרלוונטית, ובנוסף לכך העוסק צפוי לדעת האם הוא זכאי להטבות מס בגין עודף תשלומי מס שנתיים שביצע.

מאפייני ומבנה הדוח השנתי

הדוח השנתי כולל את כל הכנסותיו השנתיות של עוסק פטור. כל דוח שנתי נחלק לשלושה חלקים עיקריים:

  • פרטים אישיים – בחלק הראשון של הדוח השנתי יש לציין את כל המידע הפרטי שקיים על העוסק כמו שם בעל העסק, סוג העיסוק, כתובת העסק, מספרי טלפון ודרכי יצירת קשר, שיטת ניהול חשבונות ידנית או ממוחשבת, התנהלות עם קופה רושמת או חשבוניות וכו’. בנוסף לפרטים כלליים אודות העסק, בחלק זה יש למלא גם את פרטי בן או בת הזוג של העוסק הכוללים גם את מקור וגובה הכנסותיו.
  • הכנסות מעסק/משלח יד – החלק השני והחשוב ביותר כולל את סך ההכנסה החייבת של העוסק, כאשר הצהרה על גובה ההכנסות תקבע את חבויות המס שיהיו לעוסק מול רשות המיסים ומול המוסד לביטוח לאומי.
  • נקודות זיכוי וניכויים – החלק השלישי והאחרון בדוח עוסק בנקודות הזיכוי ממס המגיעות לאזרחים ישראלים על פי קריטריונים שונים, ואלו הן שיקבעו האם הנישום זכאי להחזרי מס או לתשלום חוב. 

יש לזכור כי את הדוח השנתי בגין השנה החולפת יש להגיש לא יאוחר מסוף חודש אפריל של השנה העדכנית. איחור במועד הגשת הדוח עלול לגרור תשלום קנסות גבוהים.

כיצד מגישים דוח שנתי לעוסק פטור?

את הדוח השנתי ניתן להגיש באופן פיזי ישירות למס הכנסה בסניף הנמצא בעיר מגוריכם, או לחלופין לשדרו באופן מקוון דרך אתר רשות המיסים. חשוב לדעת כי גם הגשה מקוונת של הדוח מצריכה הגעה פיזית אל סניף מס הכנסה.

כדי לחסוך זמן והתעסקות רבה עם מילוי והגשת טפסים, מומלץ להיעזר בשירותיו של רואה חשבון מוסמך שידאג למלא ולהגיש את הדוח השנתי באופן מקצועי ומהיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

four × 4 =

//]]>